Traumer og tilknytning 

Hvilken betydning har tilknytningsmønstre i en traumehelingsproces?
Og hvordan kan man arbejde med dem?

Vores tilknytningsmønstre grundlægges tidligt i livet og følger os ifølge tilknytningsteorien (John Bowlby) ind i voksenalderen.
Men hvad sker der med vores forhold til tilknytning i og efter traumer?
Dette kursus fokuserer på sammenvævningen af tilknytnings- og traumemønstre - og på hvordan vi konkret kan række ind i mønstrene og påbegynde en helingsproces.
De 2 fagfelter - tilknytningsteori og traumeteori - forholder sig oftest ikke direkte til hinanden. Kurset rækker ind i begge og tilbyder dermed en begyndende brobygning teoretisk og metodisk.

Traumer kan berøre tilknytning både gennem selve traumebegivenheden - og/eller i mødet bagefter. Tilknytningsmønstre udspiller sig i hjælpesøgende og hjælpegivende roller med risiko for at havne i udveksling præget af dominans eller underkastelse.
Hvordan tilbyder vi et ”holding environment” uden at blive ”redningsmænd”?
Hvordan opsøger vi hjælp uden at blive one-down - eller uden at prøve at kontrollere interaktionen?

De arousal-tilstande, der udløses i traumer udfordrer vores rumnings-kapacitet.
Hvordan bliver vi mødt af omverdenen og hvordan deltager vi selv i mødet med andre efter en traumatisk begivenhed? Hvilke tilknytningsmønstre præger os i mødet?
Både i den hjælpesøgende og den hjælpegivende rolle er der brug for færdigheder for at kunne deltage i tryghedsoptimering og affektregulering, der er afgørende for at arousal-systemet finder ro igen efter det er blevet rystet.
Hvad kan kroppen tilbyde i dette?
Kropsligt orienteret færdighedstræning på kurset har fokus på
- at optimere tryghed kropsligt og relationelt
- at regulere kontakt - balance mellem at blive rummet, rumme en anden og rumme sig selv
- gensidig affektregulering

I kraftfulde traumetilstande kan vi møde oplevelsen af at ”falde ud af tilknytning”. Vi kommer ind i oplevelsesverdener (kollaps, håbløshed - kaosprægede udadreaktioner), hvor vores tilknytning til mennesker, os selv, verden forandres eller mistes. Hvordan ”kommer vi tilbage” igen?
2 forskellige helingsstrategier, som indebærer 2 forskellige rollefordelinger præsenteres på kurset:
- finde vej/blive hentet ind i en tilknytningsrelation igen = forlade den låste arousaltilstand
- integrere de låste arousaltilstande som del af at være menneske - gennem en gensidig affektregulering/rumning af tilstanden - sammen med en anden eller flere andre

Begge disse helingsstrategier er efter min erfaring del af traumearbejde og kan potentielt skabe nye tilknytningserfaringer. Færdighedstræningen på kurset vil blive relateret til begge strategier.

Teori om organiserede og disorganiserede tilknytningsmønstre - og om affektregulering som et væsentligt aspekt i tilknytningsrelationer vil blive præsenteret.

Undervisningen på kurset er oplevelsesorienteret suppleret med teori.

Underviser:
Merete Holm Brantbjerg er kropspsykoterapeut, international underviser og medskaber af Bodynamic Analyse. Medlem af Psykoterapeutforeningen og af EABP.

Datoer:
Deltagerantal: max. 20
Tid: kl 9 - 17 alle dage
Sted: København

Dette kursus er organiseret af Dansk Psykoterapeutforening - og tilmelding sker gennem foreningen.
- skriv til kontakt@dpfo.dk
Vilkår for betaling, framelding osv findes på http://www.psykoterapeutforeningen.dk


Kursusnummer:
Pris: kr ved tilmelding før . kr ved senere tilmelding

Tilmeldingsblanket kan hentes her eller rekvireres hos Bodynamic Brantbjerg, Randersgade 46 forr, 2100 Ø
Telefon 35263104 – fax 35432703 - email: moaiku@brantbjerg.dk
Faktura udsendes, når tilmeldingsblanket er modtaget.